Idag är det lördag och jag sitter på min balkong under ett parasoll och läser igenom artiklar som jag har sparat bokmärke på men inte hunnit gå igenom än. Det blir några varje vecka då det är ett stort nyhetsflöde, framför allt på twitter, gällande arbetsmiljö, hälsa och sjukfrånvaro.
Här och nu skulle jag därför vilja påminna om det mest grundläggande i arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen. Det som varje arbetsgivare, oavsett storlek, ska bedriva. Nämligen SAM – systematiskt arbetsmiljöarbete.
Arbetsmiljöverket har pedagogiskt bra material kring detta och hur det ska gå till. Klicka här för mer info ››
Du kan även ta del av den informationsfilm som Arbetsmiljöverket tagit fram.
Om ni på din arbetsplats inte redan idag praktiserar SAM och ni har en verksamhet som under sommaren går ner i takt, kanske det är just i sommar som det är läge att sätta sig in i vad SAM är och hur ni ska praktisera det på Din arbetsplats!
Lycka till!
//Anna