Inlägget som skulle heta ”10 tips om hur du lyckas med rehabilitering”

10860763_m

Inspirerad av ett blogginlägg, den 21 oktober 2013, av Daniel Almstedt med titeln ”Det glömda HR-området” var jag inte sen att vilja fånga bollen! Självklart att jag skulle skriva ”10 tips om hur du lyckas med rehabilitering”.

Jag började skriva listan. Delade till och med in den i rubriker som ”arbetsgivare” ”medarbetare” etc. (Du kan se utkastet sist i detta inlägg)
Jag fyllde på med punkter under rubrikerna.
Sen blev dokumentet liggande.
Jag blev aldrig riktigt nöjd.
Det kändes inte rätt.

Hur svårt skulle det vara att skriva om vad som behövs för ett lyckat rehabarbete hos en arbetsgivare? Jag har ju haft några case genom åren, de flesta med den utgången att medarbetaren återvänt till arbetsgivaren i befintliga, anpassade eller helt andra arbetsuppgifter.

Så, vad är då den röda tråden när det lyckas?
Vilka är framgångsfaktorerna?

Trot eller ej – men, min erfarenhet är att det har faktiskt inte så mycket med att göra om hur länge sjukskrivningen har pågått innan jag fick ärendet i mitt knä.

Jag har haft ärenden där medarbetaren passivt varit sjukskriven i flera år men som kommit tillbaka i arbete. Hos befintlig arbetsgivare.
Jag har haft ärenden där sjukskrivningen knappt har startat men där det blir hur stökigt och bökigt som helt med återgång i arbete.

När jag nu sätter mig och verkligen analyserar vad det är för faktorer som har betydelse så förvånas jag (fast egentligen inte) av att det inte är några större omvälvande revolutionerande faktorer.

Det handlar främst om sunt förnuft.

Det handlar om att arbetsgivaren har skapat förutsättningar för cheferna att praktisera ett gott ledarskap som främjar hälsa och frisknärvaro.

Det handlar om att chefer ser till att lämplig person hos arbetsgivaren håller kontakt med sjukskriven medarbetare. Det är nämligen inte alltid chefen som är den som är lämpligast att hålla kontakten. Kanske en kollega eller någon från HR är bättre lämpad. Låt det individuella omständigheterna för respektive sjukskriven medarbetare vägleda.

Det handlar om att medarbetaren känner till sitt ansvar i att lämna in läkarintyg i rätt tid vid sjukfrånvaro.

Det handlar om att chefer tar sig tiden att läsa dessa läkarintyg. BÅDA SIDORNA. Och skulle det nu vara någon information som man som chef inte förstår, att då konsultera t ex företagshälsovården. Innehållet i läkarintygen ska nämligen vägleda arbetsgivaren i behov av anpassade och rehabiliterande åtgärder. Dessa blir inte av om inte chefen läser läkarintygen och frågar om sådant denne inte förstår.

Det handlar om att arbetsgivare tänker till INNAN sjuskrivningar händer. Att arbetsgivare skapar rutiner för sjukanmälan, ansvar, resurser, dokumentation mm för både chef och medarbetare att kunna luta sig emot när något är oklart.

Det handlar om att arbetsgivare tänker till innan om hur sårbar deras verksamhet är för frånvaro, inte bara sjukfrånvaro utan även t ex vabb, och skapar rutiner för snabb och enkel hantering vid frånvaro.

Det handlar om hur arbetsgivare rustar för att ha rätt resurser i rätt tid när medarbetare blir sjuka eller skadar sig för att hjälpa dem i rehab och återgång i arbete.

Det handlar om att medarbetarna känner till hur arbetsgivaren har tänkt till innan och vilka ruiner som gäller och därmed vilket ansvar de har själva i sin egen sjukfrånvaro och rehabprocess för återgång i arbete.

Vill du ha en sammanfattning?
Du som chef och arbetsgivare – håll regelbunden kontakt och dialog med dina medarbetare oavsett om de är sjukskrivna eller friska och i arbete och sätt in rätt resurser i rätt tid.

Eller som man kan läsa i Rehabiliteringsrådets delbetänkande SOU 2010:50
Bristande arbetsanpassning och rehabilitering får inte tillåtas vara orsaken till att återgång i arbete försenas, försvåras eller förhindras.

Det är viktigt att arbetsgivare har goda kunskaper om sitt ansvar och sin roll, samt de medel som står till buds.

Här är listan jag började skriva, som jag nämnde i början att denna text:

Ur chefens perspektiv

  1. Håller regelbunden kontakt med sjukfrånvarande medarbetare
  2. Medverkar vid rehab-/avstämningsmöten
  3. Inventera möjligheter till anpassningar (arbetsuppgifter, arbetstider, arbetsplats, hjälpmedel)
  4. Dokumenterar alla aktiviteter löpande
  5. Läs all information på läkarintyg
  6. Praktisera ett närvarande ledarskap
  7. Skaffa dig aktuell kunskap om rehabiliteringsansvaret
  8. Rätt insats i rätt tid
  9. osv…

Ur medarbetarens perspektiv

  1. Känner sig sedd av arbetsgivaren i sin sjukfrånvaro
  2. Medverkar i sin egen rehabilitering
  3. Motiverad
  4. Håller kontakten med arbetsplatsen
  5. osv…

Ur HR’s perspektiv

  1. Inventera behov av interna och externa resurser
  2. Upphandlad FHV med tydligt uppdrag
  3. Skapat en tydligt rehabprocess som är förankrad i organisationen
  4. osv…

Vill du ta del av forskning som går i linje med vad jag beskrivit ovan? Klicka här >>

Eller en ännu kortare sammanfattning:

Sätt igång!

//Anna

 

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.