”Missförstånd” är ingen ursäkt för bristande bemötande.

Försäkringskassans (FK) generaldirektör Dan Eliasson ber om ursäkt. Han ber om ursäkt för det bemötande som har beskrivits som att en handläggare har begärt ett läkarintyg på beräktat dödstatum för en 23-årig cancersjuk som är mycket mycket allvarligt sjuk.

Se tidigare inlägg  >>

Generaldirektören förstår inte hur detta kan ha skett. Att det måste vara ett missförstånd. Deras handläggare tränas i bemötande.

Men.

Jag förstår att det har hänt.

Tyvärr.

I mitt arbete som utbildare av rehabkoordinatorer, och själv verksam som en, möter jag själv handläggare från FK och får höra många beskrivningar om bemötande från FK.

Ofta får jag ta handläggare från FK i försvar. De har ett utsatt jobb. De jobbar för en myndighet som har i uppdrag att bevilja eller neka rätt till ekonomisk ersättning vid sjukdom/skada som medför att man inte kan utföra sitt arbete. (I en förenklad beskrivning).

Uppdraget är inte alltid helt enkelt och deras arbetsdagar är fyllda med att möta människor när de kanske är som mest sköra och sårbara.

Men.

Det som har hänt den cancersjuka 23-åringen får inte hända. Det finns inga ursäkter för att det har hänt. Jag tror personligen INTE att det är ett missförstånd som ligger bakom.

I Nyhetsmorgon TV4 träffades nu på morgonen Dan Eliasson och Julia Mjörnstedt, som är generalsekreterare för Ung Cancer. Dan Eliasson var väldigt ursäktande och menade att det här ska inte kunna hända. Så jobbar inte FK. Det är inte så de ska bemöta personer som söker ersättning. Och han har helt rätt. Så ska och får det inte gå till.

Men.

Precis som Julia beskriver är det inte ovanligt med ett mindre lämpligt bemötande som då också är som upplagt för att kunna skapa missförstånd och bristande kommunikation.

Själv har jag ett aktuellt ärende där personen blev kallad till FK för att bl a göra en SASSAM. Detta är inget ovanligt. Tyvärr hände just det som inte ska få hända. Personen fick ett bemötande som var stelt och fyrkantigt utan förståelse och respekt för hur hon mår (och stressen över att möta en ”myndighetsperson”). Resultatet blev att hon kraschade fullständigt efter mötet och kunde inte gå till jobbet över huvud taget på ett antal dagar. Under den tiden träffade hon både sin läkare och hade ett långt samtal med mig. Nu lyckades vi vända hennes känsla efter upplevelsen av mötet och hon är tillbaka i arbete igen – men – hon fick sig en känga som hon verkligen inte hade behövt. Det är inte direkt så att den upplevelsen främjar hennes friskskrivning och återgång i arbete. Då är hon i alla fall halvvägs tillbaka.

Mitt intryck av Dan Eliasson (som jag en längre tid följt på Twitter) är att han är en sympatisk man.

Men.

Jag blir bekymrad över att  han verkar ha en bild av hur vardagen ser ut i mötet med handläggare som är distanserad från verkligheten. Det finns mycket är att jobba med. Utgångsläget i varje ärende bör vara (för att citera Kirkegaard):

”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än hon gör, men först och främst förstå det hon förstår. Om jag inte kan det hjälper det inte om jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och vill egentligen bli beundrad av den andra istället för att hjälpa henne. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att härska utan att tjäna. Kan jag inte detta kan jag heller inte hjälpa någon.”

Søren Kierkegaard, 1813–1855

Balansgången mellan att representera en myndighet och att praktisera ett förtroendeingivande bemötande är inte alltid helt enkelt. Det finns en hel del här för FK att jobba med.

Dan Eliasson – om du hör av dig kan jag berätta mer.

Uppdatering:  Här kan du se inslaget från Nyhetsmorgon TV4 >>

//Anna

4 svar på ””Missförstånd” är ingen ursäkt för bristande bemötande.

  1. Niklas Svara

    Hej,

    Detta var ett jättebra inlägg. Jag såg din tweet till Dan. Vad gav erat samtal?

    • Anna Sporrong InläggsförfattareSvara

      Tack Niklas! Jag och Dan har tyvärr inte lyckats få tag i varandra än så jag ber att få återkomma med svar i ett framtida inlägg.
      //Anna

  2. Niklas Svara

    Ok. Ser fram emot det!
    Jag tror du har vettiga saker att säga (du har en väldig ödmjuk approach i dina ord) och du sitter i en position där du ser saker på ett klart och tydligt sätt. Du ser problem men även lösningar.

    Jag undrar om han har läst ditt inlägg…

    • Anna Sporrong InläggsförfattareSvara

      Tack så mycket.
      Ja, som jag förstår har han läst inlägget.
      //Anna

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.