Småföretagarna, sjuklön och systematiskt arbetsmiljöarbete

20664289_m

Ett av Småföretagarnas mest prioriterade budskap, just nu, är borttagandet av sjuklön för arbetsgivare med upp till 10 anställda.

Debatten om sjuklönen har pågått några år där även politiska partier som socialdemokraterna och centern för att nämnda två har drivit linjen om borttagande av andra sjuklöneveckan hårt.

Jag blev själv även konfronterad med detta vid ett seminarium jag ledde, i slutet på förra året.

Jag har även blivit uppringd av Småföretagarna (kan ha varit ett telemarketingföretag som jobbade på uppdrag av dem) där en mycket engagerad kvinna tydligt läste innantill ur ett manus med innehåll och syfte att få mig upprörd och engagerad i frågan. På vilket sätt har jag faktiskt glömt. Jag var mest fascinerad av hur budskapet fördes fram.

Jag med min kunskap och erfarenhet om sjukfrånvaro och rehab ur arbetsgivares perspektiv kan inte se att borttagande av sjuklöneansvaret för företag med mindre än 10 anställda skulle vara den magiska lösning som öppnar upp för en lavinartad ökning av nyanställningar i småföretag.

För mig handlar frågan om helt andra saker. Fast ändå samma. Men i andra ändan.

För mig handlar det om hur arbetsgivare (oavsett antal anställda) arbetar med det förebyggande hälsoarbetet. Hur de arbetar med det systematiska arbetsmiljöarbetet, det fysiska likväl som det psykosociala. Vilken policy och strategi man har skapat för hur betydelsen av hälsa spelar roll både för den individuella prestationen som den organisatoriska.

Hur man gör riskanalyser inför förändringar. Förändringar i såväl den fysiska som psykosociala arbetsmiljön. En omorganisation med förändrat ledarskap där chefer tas bort/flera läggs till kan definitivt få både positiva och negativa konsekvenser på den psykosociala arbetsmiljön.

Tänk så mycket bättre resultatet oftast blir när man har tänkt till innan. (Nej, jag ska inte dra liknelsen med underarbetet innan man sätter upp nya tapeter för betydelsen av resultatet…)

Arbetsgivaransvaret för arbetsmiljö träder in så fort du anställer din första medarbetare.

Innan du anställer din första medarbetare – har du då tänkt till hur du ska hantera ev sjukfrånvaro, kortare som längre? Hur sårbar är din verksamhet för sjukfrånvaro? Det kan likväl vara du själv som anställer som insjuknar – hur ska då medarbetaren kunna fortsätta jobba på?
Kanske finns det t ex försäkringar som kan vara aktuella att teckna som kan hjälpa dig och din anställda när sjukfrånvaro inträffar?

Vi vill helst inte planera för det som vi inte hoppas ska hända men samtidigt är det att ta ansvar för framtiden och därmed till och med kunna dämpa stresspåslag för oro över det som kanske kan hända, som ännu inte har hänt, och hur det skulle påverka verksamheten.

Gör det inte krångligare än det är. Bara det att avsätta tid och fundera igenom dessa frågeställningar och skriva ner svaren så har du kommit långt.

Var även tydlig till den/de anställda om vilket ansvar de har i sin anställning när det kommer till sjukfrånvaro.
Följ upp och håll kontakten med sjuk medarbetare.
Vänta inte på att ”någon annan” ska agera.
Dokumentera alla händelser.

SAM-cirkeln_liten_tcm3-5912Så – flytta fokus till att istället jobba förebyggande med arbetsmiljöfrågor, fysiska som psykosociala. Ta hjälp av AFS 2001:01 Systematiskt arbetsmiljöarbete och AFS 1994:01 Anpassning och rehabilitering.

Vid utbildningar och föreläsningar brukar jag föreslå att formulera om paragraferna i AFS’arna till frågeställningar och börjar med att se hur de skulle besvaras idag, vilka som inte kan besvaras och vilka svar ni kanske istället skulle vilja kunna ge. Då får ni genast svart på vitt vad ni behöver jobba med.

För att göra det första inventeringsarbetet behövs inga dyra konsulter – enbart sunt förnuft.

Lycka till!
Anna

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.