2,8 miljarder kronor under 2014.

Skärmavbild 2013-08-21 kl. 08.02.19

Sveriges Radio rapporterar idag om Försäkringskassan som skriver upp prognosen om antalet sjukskrivna för 2014. FK skrev upp prognosen redan i år, 2013. Det handlar framför allt om utgiften för sjukpenning som ökar.

Och det är nya uppgifter om den psykiska ohälsan som får Försäkringskassan att skriva upp prognosen, säger Jan Larsson:

– Till exempel att stressrelaterade besvär ökar mer än annan typ av psykisk ohälsa.

Om ca 1 månad ska regeringen lämna sin budget för 2014 till riksdagen.

Så, du som läser detta och är arbetsgivare, här handlar det om hur du i din dagliga verksamhet jobbar med att förebygga ohälsa. Stressrelaterade besvär tar tid att utveckla, det kommer inte över en natt. Upplevelsen hos medarbetaren av att inte kunna jobba till följd av stressrelaterade besvär kan komma över en natt men det har byggts upp under lång tid.

Jag brukar ibland jämföra det med en baksmälla som kommer långt senare.

Till dig som läser här och är anställd, hur ser din situation ut? Hur mår du? Hur tar du hand om dig själv?

Kanske har du nyss kommit tillbaka efter en skön semester – vad kan du göra i vardagen för att behålla en känsla av balans?

Kanske har du nyss kommit tillbaka efter en semester som var allt annat än lugn eller som gav tid till återhämtning – hur ska du då få in återhämtning regelbundet nu med början under hösten? Kroppen och knoppen tål inte hög belastning under längre tid utan återhämtning.

Ansvaret för uppkomsten av stressrelaterade besvär finns hos t ex; arbetsgivare, chefer, medarbetare, kollegor, samhället, politiker, skola, fritid och mig själv.

//Anna

 

2 thoughts on “2,8 miljarder kronor under 2014.”

  1. Jag tror att vi som arbetsgivare måste ta ett stort ansvar för att våra anställda mår bra. Stress behöver inte alls bero på att det är för mycket att göra, det kan också vara för lite att göra, eller inte tillfredsställande att göra.

    Vi måste se till att varje anställd har lagom mycket att göra, se till att det finns gott om arbetsuppgifter som är meningsfulla att göra, även om de inte behöver göras just nu. Dessa arbetsuppgifter är perfekt om det råkar vara lite att göra.

    Se till att personalen har vad som behövs för att kunna göra ett bra jobb. Jag vet själv att jag blir stressad när jag har mycket att göra, men måste vänta på något för att kunna göra det.

    Vi måste förstå att medarbetare som mår bra också presterar bra, och gör det inte bara idag utan också imorgon. Medarbetare som mår bra, och trivs på sin arbetsplats, kommer heller inte att kräva orimligt betalt för att ”stå ut”.

    Vi måste ta ett ansvar, inte bara därför att sjuklön är bortkastade pengar, utan för att vi är medmänniskor och borde bry oss om varandra. En anställd är inte en maskin som man bara byter ut när den blir utsliten, en anställd är en människa som måste må bra för att prestera både på jobbet och hemma.

    Som arbetsgivare måste du alltså:
    * Ha rätt förväntningar på personalen
    * Ge rätt förutsättningar för att jobbet ska gå att sköta
    * Se till att arbetsuppgifterna är utmanande
    * Visa uppskattning, en klapp på axeln, ett ”bra jobbat” eller vad som helst

    Vi har inget löneavdrag för ”vanliga” sjukdomar, som förkylning eller magsjuka, såna där man är borta någon dag bara. Istället får du jobba ikapp när du är frisk, som det fungerar på de flesta arbetsplatser alltså. Vi tycker att eftersom du ändå gör samma jobb, ska du inte ha något löneavdrag.

    Vi har heller ingen stämpelklocka eller annan tidsredovisning (utom mot kund förstås). Gör det du ska, sen kan du gå hem om du vill. Ingen vinner på att du sitter av tiden på kontoret, hem och umgås med familjen, träna, vila eller vad som helst istället, det mår alla bättre av.

    Vi håller också med en smartphone med fria samtal, sms och surf. Använd hur mycket du vill. Det innebär att du nästan alltid är tillgänglig, vilket är bra. Det innebär att du kan få mail på kvällen, direkt i din telefon, som talar om att kunden har ställt in morgonmötet så du kan ta sovmorgon. Vi tycker att det här är bra, men vi ställer naturligtvis inga krav på att du ska vara tillgänglig dygnet runt.

    Vi tycker att det är viktigt att visa uppskattning. En anställd uttryckte sig som att ”det är ju värsta ego-boosten att jobba här”. Bra, det är så det ska vara! Jag vet inte hur många gånger i veckan jag säger ”bra jobbat”, och jag menar det varje gång.

    Nu blev det här kanske lite i längsta laget för en kommentar, men det får du leva med, tack för att du läste. Besök oss gärna på http://www.crswebb.se, där finns också alla kontaktuppgifter om du vill få tag på mig.

    Vänliga hälsningar,
    Stefan Bergfeldt, VD på CRS Webbproduktion

Kommentera