Idag söndag, är det en intressant artikel i SvD som de har publicerat i samarbete med tidningen Chef.
Artikeln handlar om hur chefer bemöter medarbetare med psykisk ohälsa. Klicka här för att läsa hela artikeln ››
I slutet av artikeln läser jag följande:
En tredjedel i Chefs undersökning uppger att de minst en gång under det senaste året har undvikit att agera trots att de misstänkt att en medarbetare mått psykiskt dåligt. Det främsta skälet är att medarbetaren själv inte har varit öppen med sitt problem och att det känns som ett intrång i privatlivet.
– Många chefer drar sig för att ta upp den här typen av frågor på grund av att de tror att medarbetarnas beteende beror på något som är privat. En annan vanlig farhåga är det ska bli deras ansvar om de väcker frågan och att de är osäkra på hur de ska axla det ansvaret, säger Barbro Östling Men oron är obefogad, menar hon.Visserligen kan du som chef fungera som bollplank som du känner dig bekväm med detta. Men det är skillnad på att visa att du bryr dig om någon och att lösa personens problem: – De flesta chefer är trots allt inte psykologer och är inte heller anställda för den typen av uppgifter. Du är inte en dålig chef bara för att du inte tar hand om allt själv. Känner du att ”det här är för komplicerat” så är det bättre att låta någon annan ta över. |
Här slutart artikeln. Tyvärr. Den viktigaste meningen saknas – nämligen:
[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”500px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Det är i situationer som denna, när du som chef uppmärksammar att en medarbetare mår dåligt, som du vänder dig till företagshälsovården för att få det stöd du behöver som chef i hur du ska bemöta detta samt med att se till att medarbetaren får sin hjälp. I och med det har du som chef/arbetsgivare tagit ditt ansvar i att tidigt fånga upp när medarbetare mår dåligt.[/dropshadowbox]
För även om orsaken till att medarbetaren mår psykiskt dåligt är av privat natur så påverkar det arbetet och det är där arbetsgivaransvaret träder in. Som arbetsgivare kan du här bistå med det behov av rehabiliterande åtgärder som medarbetare behöver för att fungera i arbetet. Det är samtidigt ett sätt att förebygga en potentiell sjukfrånvaro längre fram.
Dessutom finns rehabiliteringsgarantin med insatser för personer med lättare psykisk ohälsa. Om du inte vet vad rehabiliteringsgarantin är kan du länsa mer på länkarna nedan.
Överenskommelse Rehabiliteringsgarantin mellan Regering och Sveriges Kommuner och Landsting ››
Vårdguiden – Rehabiliteringsgarantin Stockholms läs landsting ››
Sök i Vårdguiden på ditt landsting för att hitta motsvarande information där du bor.
Självklart vill jag även tipsa om (H)järnkoll och deras material.
www.hjarnkoll.se ››
//Anna