(Hur) Ska man kontakta en sjukskriven kollega?

 

”Vi vågar inte hälsa på” – DN.se.

 

Idag lyfter tidningen Dagens Nyheter (DN) upp en mycket vanlig och viktig frågeställning.

Hur man ska hantera kontakt med en kollega på arbetsplatsen som (i det här fallet) har blivit allvarligt sjuk.

DN’s expert svar är klart och tydligt – att ta kontakt är viktigt men minst lika viktigt är att göra det på rätt sätt. Att då ställa frågan till kollegans anhöriga kan vara ett sätt.

Det här gäller självklart inte bara vid allvarliga sjukdomar. Jag får ofta frågan när det handlar om sjukfrånvaro och kollegan är hemma från arbetet och det börjar dra ut på tiden. Hur ska/ska man kontakta kollegan?

Vem skulle inte vilja blir kontaktad av sin arbetsgivare och få veta att denne tänker på mig och vill erbjuda hjälp med det som kan hjälpas till med?

Här är det egentligen inget annat än sunt förnuft som gäller.

Hur skulle du själv vilja ha det om du blev sjuk?

Varför inte skriva ner några rader och ge till någon på personalavdelningen och be att denne lägger det in din personalakt.

Ibland handlar det även om vem som tar kontakten från arbetsplatsen. Självklart är de högst olämpligt att en person som man inte känner förtroende för eller har samarbetessvårigheter med, tar kontakt med en. Inledningsvis bör det vara en medarbetare/chef som har en god relation med kollegan.

Hur gör ni på din arbetsplats?

//Anna

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.